Europa,  Irland

Irland – den grønne øy

Follow my blog with Bloglovin

Det har sikkert tatt oss 10 år å få i stand en ny jentetur med min familie! Ti år! Men vi fikk det endelig til og satte valget til Irland og Dublin. Den grønne øy.

Dessverre har jeg klart å skaffe fly til samme helgen som St. Patricks day feires.! Det vil si at det er nær sagt umulig å finne overnatting i byen, men det oppdaget vi litt sent. Tur skulle det alikevell bli så Dublin ble erstattet med Bray. En halvtimes kjøring sør fra Dublin eller godt 40 minutter med tog fra Connolly stasjon. Bray er den største byen i Wicklow fylke og er spesielt populær om sommeren.

Dublin

Torsdags morgen setter vi oss på fly fra Stavanger via Oslo og ankommer Irland til lunch tid. Vi har allerede bestilt taxi som tar oss ned til Bray og vårt hotell for helgen. Det tar ikke mer en 30 minutters kjøring på motorveien.

Bray er mest kjent som sommerby så det er ikke akkurat folksomt her nå så tidlig på våren. Alikevell har du stranden rett i nærheten og om du har pakket med deg gode sko kan du ta turen fra Bray til Greystone. Her har du en klippe sti som har en distanse på 7 km i fantastisk natur. Mer om den kommer litt senere. Turen tar rundt 2 til 3 timer og er veldig enkel å gjennomføre.

Bray Dublin
badebyen Bray litt sør for Dublin

En kan sikkert tilbringe en hel helg her i Bray, men vi var tross alt kommet til Irland for å besøke Dublin. Så etter å ha gjennomført klippevandringen, hatt lunch i Greystone tar vi tilbake til hotellet frisker oss opp og kjører toget inn til byen.

Bray cliffwalk

Toget går hver halvtime frem til ca. 22.30 og går langs kystlinjen noe som gir deg flotte utsikter på veien. Sjekk hvilken stasjon som passer best å gå av på. Vi kjørte inn til Connolly (som er hovedstasjonen) men du kan også gå av på Pearse street. Disse store stasjonen ligger på hver sin side av elven Liffey.

Det ble shopping og pubmiddag før vi hoppet på toget og kjørte tilbake til Bray. St. Patricks day sto på planen dagen etter og selv om paraden starter kl. 12.00 er det greit å være ute i god tid.

Dublin
Dublin kledd opp til St. Patricks day kvelden før.

Det er stor ståhei allerede på togstasjonen morgenen etter. Til tross for at vi har greit med tid er det rimelig fullt på toget, andre har tenkt samme tanke. Ute biter kulden ifra seg og det er utrolig nok meldt snø nok en gang. Sist gang Irland så snø var for 8 år siden (hvis en ser bort ifra snøkaoset tidligere iår)!

Takk og lov for ullstrømpebukser og ulltrøyer. Det kan ikke ha vært mye over null grader denne dagen. Og vi som hadde vår i lufta dagen før. Så fort kan været snu her på øya.

Vi har blitt anbefalt å gå til starten av paraden.  Der er mindre folk her, du ser bedre og da har vi også mulighet å gå tidligere og slippe det største køkaoset rett etter paraden er slutt.

Dublin
Fant meg en trappe avsats som gjorde at jeg fikk mer overblikk. Selv her er det fullt 🙂

Mange korps kunne godt hatt seg en studietur hit og sett hvordan de gjør det her i Dublin. Det var kjempe kjekt, nyere hipp musikk imellom gamle slagere og heia rop og sang.

Vi kom oss et god stykke opp til paradestart, men først måtte vi kjempe oss igjennom ganske så store folkemengder. Selv her så langt oppe var det godt fyllt opp.

St. Patricks day minner meg veldig om vår egen 17.mai. Nasjonaldrakter er byttet ut med grønt fra topp til tå. Alt fra hatter som du ser her til fulle dresser. Hår farget grønt og selvfølgelig “the lucky charm” – trekløveren. Dagen feires til minne om St.Patrick som egentlig ikke er en ekte helgen. Han er den som kristnet Irland og den 17 mars (dagen der St. Patricks feires) er hans dødsdag.

Ganske så forfrosne tar vi etter en god time ute i kulden inn på en kafé for å varme oss. Vi har vært på beina siden 10 og ute i flere timer. Det tar på for en forfrossen kropp. Vi er heldige, for en liten halvtime etter vi kom inn i varmen strømmer det på med gjester. Paraden er slutt.

ST. Patricks day Dublin
Meg og søssen ferdig pynta til paraden.
Dublin
En grønn muffin må en ha! Det er jo tross alt St. Patrick dag.

De er effektive disse Irene for idet vi tar ut i gatene en god time etter vi forlot dem er de på nærmest folketomme. Sperrene fjernes fra gatene før trafikken igjen blir tillatt inn i kjernen. Vi har mål mot en av pubene i nærheten. Tanken var lunsj men når vi kommer er det kun gourmet pølser som serveres idag grunnet feiringen.

Det frister ikke nevneverdig så vi blir der for en øl (irsk selvfølgelig!).

Det frister dessverre ikke å gå gatelangs idag når det blåser såpass friskt og er slik en bitende kulde. Vi blir derfor enige om å ta tilbake til Bray og spise lunch her.

Dublin

Det er utrolig hvor fort tiden egentlig flyr. Før vi startet på denne reisen hørtes torsdag til søndag ut som nok tid til å utforske Dublin og området. Men jeg innser at det er så alt for lite tid. Ikke fikk vi oppleve noe Irsk folkedans. Det ble så alt for lite tid til pub til pub. Den kjente bargaten Temple Bar, fikk vi heller aldri tid til.

Dublin, jeg blir nødt å komme tilbake. Dette var bare en liten forsmak…

3 Comments

• Ann-Mari Alltid reiseklar

Høres ut som Bray og Dublin er en fin kombo for en ukestur. Byliv og strand-kombo bør jo være bra.
    Kanskje på høsten, men en er vel ikke sikret varme uansett…
    Hvordan var prisnivået på øl og mat, forresten?

• @nettmunk

Det var det så absolutt. Skulle bare hatt litt mer tid.Får jo aldri tid nok til å gjøre absolutt alt en vil. + jeg lå syk ankomstdag og dagen før avreise så det ble litt amputert.. Men reiser lett tilbake igjen 🙂

• annette

leste meldingen din litt for fort ser jeg… Høsten kan jeg tenke er en fin fin tid. Det bruker jo vanligvis ikke være verre i Irland enn på jærkysten. Mat og drikke var midt på treet. Litt under norske priser vil jeg si