Horve, iglatjørna
Europa,  Norge,  Turforslag Rogaland

Horve, Eikeli – turforslag i Sandnes .

Tilfeldighetene brakte oss til Horve og Eikeli badeplass. Og FOR en plass. Endelig kom den første vårdagen! og jammen så en det ute på de mest populære turområdene i regionen. Destinasjonen var egentlig Lifjell i Sandnes kommune, men det hadde tydeligvis også halve Rogaland tenkt på!. Parkeringsplassene fra begge sider (både Dale og Hommersåk) var stapp fulle. Det er ikke noe gøy å gå i kø, det er ikke derfor jeg tilbringer tid ute, så da ble det litt mer leting etter noe nytt område uten så mye folk.

Vi kjørte langs Ryfylkeveien RV13 mellom Lutsi og Ims og tilfeldig fikk jeg øye på en parkeringsplass i nærheten av Eikeli badeplass. Heldigvis for oss var det akkurat 3 biler som forlot stedet i det vi ankom og da ble det god plass til også oss.

Horve rundt Liavatnet

Turmulighetene er her mange. Uendelig mange. Krysser du veien (RV13) kan du ta turen opp til Vårlivarden. Tar du samme vei som vi gikk, forbi Horve Ungdomsenter. Denne veien er det flere nuter og et par fjell du kan forsere eller gjør som oss, ta rundturen rundt Horve via Liavatnet

Iglatjørna
Første pause kom kanskje rask når vi kom over Iglatjørna. Nydelig sted å ta en liten pause

Selv om det var godt med biler på parkeringsplassen kunne vi ikke se de store mengdene. Noen satt rundt Eikelivatnet og koset seg meg grill. Vi gikk forbi og mot ungdomssenteret. Her fulgte vi den oppmerkede løypa og det tok ikke lange tiden før vi kom til neste vann der vi bare nødt til å ta en liten rast. Iglatjørna ligger like bak ungdomssenteret og vi fant en liten rasteplass helt nede ved vannet der det var tilrettelagt for bål og tasting. Synd vi da ikke hadde pakket sekken med en større niste. Tjødnet ligger i le så vi hadde det godt i solveggen.

Horve
Varierende terreng rundt Horve.

Det er godt merket med sti, noen steder i overkant mye merking. Men merkingen ligger lavt på stenene rundt markene så vi må følge ekstra godt med noen steder. Og ja vi klarer å gå feil et par ganger med det er en del av turn. Området har lett terreng og passer for hele familien. En blanding av lett skog og dyrket mark.

Horve rundtur

Jeg vil likevell ha godt skotøy på. Vi støtte på en del myrområde mellom dyrket mark der du garantert vil treffe på sauer og kyr når det er tid for å dra ut på beite.

Horve, iglatjørna
Siste pause ute ved Liavatnet

Et vakkert område jeg veldig lett kommer tilbake til. Neste gang vil jeg veldig gjerne prøve en av nutene i rundt Horve.