Everyday Life

Årskavalkade 2017

Jeg skal være ærlig. 2017 har vært tøft, mye tøffere enn det jeg trodde det skulle bli.

Å bytte jobb har vært å starte helt på nytt, fra scratch. Å gi fra seg tryggheten i en tidligere jobb krever at du igjen skal jobbe opp rutiner og ansatte. Og ikke minst bli kjent med den nye bedriften. Spesielt i julesesongen kjennes det godt på kroppen. (som så mange år før).

Jeg har sikkert kasta ut Mr. Grumpy 3 ganger i fjor. Og bloggen, ja den har fått alt for lite oppmerksomhet. Mye mindre enn det jeg hadde planer for. So sorry. Det har blitt noen reiser men jeg har også takket nei til noen. Men det har faktisk blitt en del reising i forbindelse med jobb, kursing og varemesse.

De to siste ukene av året ble preget av sykdom og ekstra lange dager og årets siste dag ble frivillig tilbringet hjemme med god mat og film og til sengs kl. 00.00.

2017 er historie og selv om det var et år med både opp og ned (skulle da bare mangle, livet består av mange opp og ned-turer). Det ble jo mange fine øyeblikk også. 2018 er snart en uke gammel og før vi aner det er vi sikkert midt veis i januar. Foreløpig så er året temmelig blankt, men jeg er rimelig sikker på at også dette kommer til å bli en innholdsrikt år med mye jobb og forhåpentligvis en del reising. Denne første uken velger jeg å ta et tilbakeblikk på året som var.

1. kvartal Januar til Mars

Januar starter som så mange år før. Det gjelder å innhente seg fra julestria. 2017 var spesiell da jeg startet med nye utfordringer i jobb sammenheng. En travel måned med mange nye inntrykk.

Kampen Oslo
Når du sånn helt uplanlagt passer inn i omgivelsene…

Det ble hele 2 turer til Oslo først for å besøke reiselivsmessa på Fornebu og siden for å kurses i lederutvikling.

Det ble ikke de store sprellene i Januar ei heller i Februar da var jeg hjemme.

Oslo Frogner Tigerstaden

1 kvartal av sluttes med 2 nye turer til Oslo .Vurderer å investere i egen bolig her ass, også dette med jobb. Nytt kurs og så en spennende varemesse.

2. kvartal April til Juni

Endelig kom jeg igang med noe riktig reise relatert. Ikke fordi jeg ikke er glad i Oslo, misforstå meg rett men det er noe med det å oppdage nye steder som gjør at du føler deg mer i live. Og for meg så gir det meg så mye energi boost og et stort push til å klare enda mer av hverdagen.

Årets først utenlandstur gikk sammen med Anne-Sophie til England og magiske Lake District i April. Vi fikk også tid til å utforske Manchester.

Senere i April dro jeg til Italia. Mitt elskede Italia – det er noe med det landet altså.. Det tror jeg nesten var årets mest spennende tur. Vin slepp på Sicilia med en rundreise til ulike vingårder. Høydepunktet var da også når jeg fikk overnatte på en vingård. Her lærte jeg utrolig mye. Og ja lysten til å komme tilbake er kjempe stor, som alltid.

Sicilia
Å nyte bobler i solnedgang er undervudert. Terapi for sjelen ❤

Hjemme i Mai er årets utesesong igang. Det er deilig når solen skinner varmt nok til at jeg kan trekke ut. Frokost i frisk luft smaker alltid litt bedre.

Mitt første oppdrag iår for NordicTB ble til Latvia. Der hadde vi en roadtrip i en hel uke. Det var en fantastisk flott tur som resulterte i denne fine filmen og ikke minst gode minner. Note to self… Når en skal på roadtrip er det selvfølgelig en stor fordel å ta med sertifikatet og ikke legge det igjen på hotellrommet 😉

Juni brakte meg nok en gang ut av landet. Denne gang som moralsk støtte for Mr. Grumpy som skulle på tanntur til Gdansk.

Kragerø Resort

Måneden ble avsluttet med en helg på Kragerø Spa. Det var fint å oppleve en ny norsk perle.

Kragerø
These narrow streets, with these wooden buildings. Very typical for the southern region and it´s coastal cities ❤

3. kvartal Juli – September

Jeg ventet spent på at Mr. Grumpy skulle bestille årets sommertur og mange destinasjoner ble diskutert. Men det hjelper jo stort lite når ingenting blir booket (og det helst tidligere på året er midt i sommersesongen!). I juli fikk jeg tilbud om å besøke et nytt land på min list. Tsjekkia. Her fikk jeg tid i Praha men ikke minst fikk jeg oppleve Ostrava som er en av Europas beste sommer festivaler. Det ga så absolutt mersmak.

Colours of Ostrava
Ostrava you rocked my world! see you in 2018?

August kom og gikk og jeg tilbrakte hele måneden på jobb her hjemme med ingen spennende turer.

Kragerø Roadtrip
Herlige Norge, selv på en gråværs dager viser naturen seg fram som her på en Roadtrip.

September – fremdeles ingen sommerferie fra Grumpy. Derfor tok jeg turen opp til slekt i Hordaland og hadde en fin helg på Husnes. Måneden ble avsluttet med et surprise weekend til Hjelmeland Spa.

Bondhusvatnet

4. kvartal – Oktober – Desember

Dette er uten tvil den travleste tiden som finnes for oss i varehandelen. Sommeren er over, vi klargjør oss for julesesongen som kommer så alt for fort. I år kom den så kjapt at jeg knapt nok registrerte at klokken ble stilt og at mørketiden kom over oss.

Beograd

Jeg tok meg alikevell tid til en ny reise til enda et nytt land for meg. Helgetur med de flotte damene fra Alltid reiseklar og Sophie´s travels til Beograd. Balkan er på full fart inn i reisetrenden for 2018. Her slipper du unna de store mengder av turister og for meg var dette en spennende reise. Oktober måned ble avsluttet med min aller første solotur på oppdrag fra NordicTB og jeg tok tilbake til Tyskland. Denne gang for å oppdage Hansabyen Lübeck og havnebyen Travemünde.

Gatelangs Lübeck

Plutselig var vi i November og før galskapen og de lange dagene bestilte jeg en tur til meg og Grumpy til London. Midtveis i November fikk jeg så lyst på en juletur for å få opp julestemningen. Og vi fikk full valuta for pengene. Flere gater og julemarkeder åpnet akkurat den helgen vi besøkte London og vi hadde en kjempe flott tur.

London
Weee… Blir så glad av julemarkeder….

Årets siste tur kom i starten av Desember. Sammen med Ann-Mari og 2 andre flotte damer fikk jeg invitasjon til å oppdage flere av Polens beste SPA i Gdansk området. Og etter noen tøffe og lange arbeids uker kom det som et etterlengtet avbrekk. Her ble det også tid til å besøke det lille julemarkedet i Gdansk.

Før jeg får sukk for meg er året omme og nå sitter vi i uke 2 på nytt år. Allerede snart halvveis i årets første måned.

Kort oppsummert ble det 7 land hvorav 2 var helt nye og uoppdaget for meg. 44 hotell døgn og 62 reisedager.